top of page
חיפוש

יום הילדה הבינלאומי: איך בחירת מקצועות כבר בגיל צעיר משפיעה על השכר בבגרות?

עוד כשנשאלת לראשונה השאלה "מה תרצי.ה להיות כשתהיי.ה גדול.ה?" מתחילה ההסללה שכולנו מכירות ומכירים על ילדינו. בנות ירצו לגדול להיות מורות, אחיות והחולמות שביניהן גם נסיכות. בעוד שהבנים יחלמו להיות כבאי, שוטר, לוחם או אסטרונאוט. בעוד שאנו נוטות להתמוגג מהמחשבה ומהחלומות המתוקים, לבחירת מסלול מקצועי כבר בגיל צעיר יש השפעה חשובה ביותר על העתיד הכלכלי של כל אחד ואחת מילדינו.


השוני בתשובות שבהתחלה נראה תמים ומקסים הולך וגדל עם השנים, בבית הספר, בתיכון ובצבא. הפער הולך ונפער עם השנים והשפעתו מורגשת כל החיים עד שלבסוף מגיע ליכולת ההשתכרות בגיל בוגר. 





מה ההשפעה של המגדר בבחירת מסלול מקצועי?

בחירת מקצוע בגיל צעיר לא מושפעת אך ורק מאופי ואישיות, אלא הרבה גם מתפיסות חברתיות ותרבותיות. גם בימינו, שנת 2024, המחקרים מצביעים עדיין על פערים משמעותיים בין נשים וגברים בתפקידים שונים. נשים עדיין יבחרו בחינוך וסיעוד כקריירה מועדפת, בעוד שגברים ילכו כמעט באופן אוטומטי לתחומים טכנולוגיים והנדסיים – תחומים אשר ידועים כבעלי פוטנציאל השתכרות גבוה יותר מלכתחילה. 


זה מתחיל בגיל צעיר יותר ממה שאנחנו אולי חושבים.ות. מחקר שנעשה באוניברסיטת שיקגו ב- 2020 (1), הראה כי קיים מתאם חיובי בין בחירה במקצועות טכנולוגיים בגיל צעיר לבין שכר גבוה יותר בגיל הבוגר, וכי נשים נוטות לבחור במסלולים "נשיים" כבר מגיל תיכון, מה שמצמצם את ההזדמנויות שלהן לשכר גבוה בעתיד ולמעשה מגביל אותן, גם ביכולות וגם במחשבה, להיפתח לעולמות תעסוקה שמעבר לנורמה המקובלת. 


אז למה זה בכלל קורה? 

הפנייה של נוער למקצועות מגדריים היא איננה מקרית כלל. היא נובעת מההסללה המגדרית שמתרחשת כבר שנים, בדרך כלל אפילו לא בכוונה. בנות מראש מקבלות פחות עידוד לבחור בתחומים טכנולוגיים ומדעיים, מה שכמובן מוביל לחוסר ביטחון ורצון לפנות לתחומים האלה מראש. הדבר מן הסתם קורה בתום לב באמצעות המשפחה והסביבה שכפופים גם הם לנורמות חברתיות מסוימות ומעבירות אותן הלאה, וככל שעוברות השנים שמים לב לפער שנוצר יותר ויותר.


למעשה, ישנו מחקר של אוניברסיטת הרווארד מ- 2018 (2) שמצא שבנות מתחילות לפקפק ביכולות שלהן בתחומי המדעים והמתמטיקה כבר בגיל 6! במחקר הם קוראים לתופעה הזו "gap of confidence" - פער הביטחון, למרות שאין הבדל ביכולות הקוגניטיביות המולדות בין בנים לבנות. זה מוביל לכך שילדות רבות גדלות להיות נשים שנמנעות מבחירת מקצועות טכנולוגיים או מדעיים, ומעדיפות תחומים הנתפסים כ"בטוחים" עבורן כנשים. 


איך זה משפיע על השכר? 

את העובדה שמרוויחים יותר כסף במקצועות "גבריים" כולנו יודעים.ות. העובדה שגברים עדיין מרוויחים בימינו כמעט 30% יותר מנשים, עדיין מטרידה רבות מאיתנו וזה בדיוק מה שעלינו לנסות לשנות. אז אמנם יש אלו שיגידו שגברים מרוויחים יותר משום שהם עובדים בעבודות רווחיות יותר, אבל שם בדיוק עלינו לצמצם את הפער. ההסללה והבחירה במסלולים מקצועיים כבר בגיל צעיר הם אלו שיקבעו את פוטנציאל ההשתכרות העתידי שכרגע משמרות את פערי השכר. 


לצערנו אנחנו עדיין נתקלות במקרים בהם נשים וגברים שעובדים באותם התפקידים באותה רמת הותק עדיין משתכרים שונה. במקרים לא מעטים גם נשים בתפקידי ניהול נוטות לקבל פחות קידומים. אפשר להגיד שזה עניין של היצע וביקוש אבל ככל שיהיו יותר אנשים בטכנולוגיה ובמדע, כך הכוח שלנו להתייחס לפער הזה ולצמצם אותו יגדל.


אז מה אפשר לעשות? 

אל חוסר השוויון המגדרי בבחירת מסלול מקצועי וביכולת ההשתכרות צריך לגשת עוד מלכתחילה וליישם אסטרטגיות חינוכיות המעודדות ילדות ונערות להאמין ביכולות שלהן. ישנם לא מעט מחקרים (3) שמראים שבעזרת הטמעה נכונה של מודלים חינוכיים בתוכניות הלימודים וחשיפת ילדות לתחומים טכנולוגיים כבר בגיל צעיר, ניתן לזכות בדור חדש של בנות שמתרגשות מתכנות ומדעים בדיוק כמו חבריהן הבנים לכיתה. 


ניתן לראות לא מעט מיזמים שקמים ברחבי הארץ המקדמים עידוד והכשרה לנשים ספציפית בתחומי הטכנולוגיה כמו מיזם she codes או game developHER המספקים לנשים כלים מעשיים אבל בעיקר גם תחושות מסוגלות בתחומים הטכנולוגיים השונים. העשייה של הפרויקטים האלה כמובן מבורכת אבל אין לשכוח שעידוד ותחושת המסוגלות צריכה להגיע גם מבית.


עלינו לעודד את הילדות שלנו לחלום בגדול ולא להגביל את עצמן למקצועות "בטוחים". כל ילדה שתרצה לעסוק בתכנות או במתמטיקה יכולה וצריכה לקבל תמיכה ומעטפת מלאה, גם ברגעים שבו היא רוצה להרחיב אופקים וגם ברגעים שהיא קצת מתקשה. המטרה היא בסוף שכל ילדה שרוצה לעוף תוכל לעשות זאת, לכל כיוון שרק תרצה, וממקומנו פשוט לתת לה את הכנפיים ואת האמונה שהיא תוכל לעסוק במה שרק תרצה. 


הכותבת: פנינה אסטנובסקי - עבודה שווה



מקורות:


226 צפיות

Comments


bottom of page